Kay de Wolf pakt tweede MXGP-podium van het seizoen in Letland

Kay de Wolf van het Nestaan Husqvarna Factory Racing Team heeft tijdens de achtste ronde van het wereldkampioenschap in het Letse Kegums zijn beste MXGP-resultaat tot nu toe behaald. De Nederlander eindigde met een tweede en een derde plaats in de manches als tweede overall en mocht daarmee voor de tweede keer dit seizoen plaatsnemen op het podium.

Het circuit van Kegums lag er gedurende het weekend uitdagend bij. Na regenval op zaterdag veranderden stijgende temperaturen het circuit in een technische combinatie van diep zand en harde secties. Onder deze lastige omstandigheden liet De Wolf opnieuw zien dat hij zich steeds beter thuis voelt in de MXGP-klasse.

Na een sterke kwalificatie op zaterdag begon De Wolf uitstekend aan de eerste manche. Al vroeg in de wedstrijd nestelde hij zich in de voorste groep en werkte hij zich op naar de vierde plaats. Naarmate de manche vorderde voerde hij de druk op de rijders voor hem steeds verder op.

In de slotfase plaatste De Wolf een beslissende aanval op Jeffrey Herlings, waarmee hij de tweede plaats in handen kreeg. Vervolgens verkleinde hij het gat naar leider Lucas Coenen nog aanzienlijk en kwam hij uiteindelijk op minder dan vier seconden van de winnaar over de finish. De tweede plaats betekende zijn beste manche-resultaat tot dusver in de MXGP-klasse.

Ook in de tweede manche reed De Wolf een sterke wedstrijd. Vanuit de top zes werkte hij zich gedurende de wedstrijd verder naar voren. Nadat Jeffrey Herlings de wedstrijd voortijdig moest verlaten, schoof de Husqvarna-rijder door naar de derde plaats. Deze positie gaf hij in de slotfase niet meer uit handen.

Met een 2-3 score in de manches eindigde De Wolf als tweede overall. Het is zijn tweede MXGP-podium van het seizoen en tevens het beste Grand Prix-resultaat uit zijn nog jonge carrière in de koningsklasse. Daarnaast stijgt hij naar de vijfde plaats in de tussenstand van het MXGP Wereldkampioenschap.

Kay de Wolf: “Ik voelde me goed in de eerste manche, maar in de tweede manche had ik het wat lastiger. Bij de start werd ik naar buiten gedrukt en daardoor moest ik vanaf ongeveer de achtste plaats naar voren zien te komen, wat het niet eenvoudig maakte. Onderweg maakte ik een paar foutjes, waardoor het niet helemaal de manche werd waarop ik had gehoopt, maar ik ben blijven vechten tot aan de finish. Over het geheel genomen was het een heel positief weekend. Dat ik mijn tweede MXGP-podium heb behaald en tot nu toe mijn beste resultaat in de MXGP-klasse heb neergezet, is iets waar ik trots op ben. We kwamen hier met als doel om het podium te halen en in alle drie de races constant te presteren, en dat is ons gelukt. Een grote dank aan het team voor al hun harde werk. We zijn blij met de progressie die we boeken en we zullen blijven pushen om nog beter te worden.”

De volgende ronde van het wereldkampioenschap wordt op 21 en 22 juni verreden in het Italiaanse Montevarchi.

Kay de Wolf blijft stijgen in het MXGP-klassement met sterke vijfde plaats in Duitsland

Kay de Wolf van het Nestaan Husqvarna Factory Racing Team heeft tijdens de zevende ronde van het wereldkampioenschap in het Duitse Teutschenthal opnieuw een sterk resultaat neergezet. De Nederlander scoorde twee vijfde plaatsen in de manches en eindigde daarmee als vijfde overall in de MXGP van Duitsland. Dankzij deze prestatie stijgt De Wolf naar de zesde plaats in de tussenstand van het MXGP wereldkampioenschap.

Het historische Talkessel-circuit vormde opnieuw het decor voor een spectaculair Grand Prix-weekend. Waar de omstandigheden op zaterdag nog droog en zonnig waren, veranderde regenval het circuit op zondag in een technische en verraderlijke uitdaging.

De Wolf zette zijn stijgende lijn in zijn debuutseizoen in de MXGP-klasse voort. Na een zevende plaats in de kwalificatierace op zaterdag begon hij sterk aan de eerste manche. Vanaf een negende plaats in de openingsronde werkte hij zich snel op naar de top vijf. Gedurende de wedstrijd hield hij een sterk tempo vast en hoewel een klein foutje in de slotfase hem de kans op de vierde plaats kostte, kwam hij als vijfde over de finish.

Ook in de tweede manche reed Kay een volwassen wedstrijd. De Husqvarna-rijder bevond zich vanaf het begin opnieuw in de top zes en vocht lange tijd een intens gevecht uit met Ruben Fernandez. Ondanks verschillende pogingen om zijn concurrent te passeren bleef De Wolf rustig en gecontroleerd rijden, wat opnieuw resulteerde in een vijfde plaats.

Met een constante 5-5 score eindigde De Wolf als vijfde overall en zette hij opnieuw een belangrijke stap voorwaarts in zijn eerste volledige seizoen in de koningsklasse van de motorcross.

Aankomend weekend trekt het kampioenschap naar het Letse Kegums voor de achtste ronde van het wereldkampioenschap.

Kay de Wolf: “Het was een lastig weekend omdat de omstandigheden van de ene op de andere dag compleet veranderden, maar over het geheel genomen mogen we tevreden zijn. We hebben in beide manches goede punten gescoord en opnieuw een top vijf-klassering behaald. Natuurlijk wil je altijd net iets meer, maar we zijn opnieuw vooruit gegaan en hebben weer een plaats gewonnen in het kampioenschap. Het doel is om verder te blijven bouwen en die positieve lijn mee te nemen naar Letland.”

Kay de Wolf vierde in MXGP van Frankrijk

Kay de Wolf van Nestaan Husqvarna Factory Racing heeft tijdens de MXGP van Frankrijk in Lacapelle-Marival een zwaar weekend succesvol weten af te sluiten met een vierde plaats in het dagklassement.

Na een pauze van vijf weken keerde het wereldkampioenschap terug op het zware en technische circuit van Lacapelle-Marival. Het harde circuit veranderde gedurende het weekend in een ware uitputtingsslag door de hoge temperaturen, luchtvochtigheid, diepe sporen en verraderlijke remknippen.

Kay liet vanaf de eerste trainingen direct zien over veel snelheid te beschikken. In de kwalificatierace op zaterdag eindigde hij als tweede achter Jeffrey Herlings en zette hij bovendien de snelste ronde van de wedstrijd neer met een indrukwekkende 1:38.825 — als enige rijder onder de 1 minuut 39.

Die snelheid trok De Wolf door naar de eerste manche op zondag. Op een circuit dat steeds zwaarder werd wist de Nederlander gecontroleerd naar een sterke vierde plaats te rijden.

De tweede manche verliep spectaculair. Na een vroege rode vlag en herstart pakte De Wolf de holeshot en reed hij direct vooraan mee in de kopgroep. Lange tijd vocht hij mee met de snelste rijders van het veld en in de slotfase wist hij nog diep te gaan om als vijfde over de finish te komen.

Met een 4-5 score eindigde de Nederlander als vierde overall tijdens de Grand Prix van Frankrijk.

Na de wedstrijd in Frankrijk staat de Husqvarna-rijder momenteel op de zevende plaats in de tussenstand van het wereldkampioenschap. Nu reist het team direct door naar de MXGP of Germany in Teutschenthal, waar aankomend weekend de zevende wedstrijd van het kampioenschap op het programma staat.

Kay de Wolf: “Het was fysiek een heel zwaar weekend, omdat het circuit enorm verraderlijk werd en de hitte het elke ronde nog zwaarder maakte. Ik voelde me het hele weekend goed op de motor en de snelheid was er zeker, vooral in de kwalificatie, dus dat is positief. De holeshot in de tweede manche was mooi, maar overall wilde ik net iets meer uit de manches halen. Toch zijn we constant gebleven, hebben we goede punten gescoord en blijven we bouwen.”

Kay de Wolf pakt eerste MXGP-holeshot en grijpt net naast podium in Trentino

Kay de Wolf van het Nestaan Husqvarna Factory Racing team heeft tijdens de MXGP van Trentino in Pietramurata opnieuw indruk gemaakt met een sterk optreden in de koningsklasse. De Nederlander reed naar een vierde plaats overall en liet met een sterke holeshot en een fase aan de kop van de wedstrijd zien dat hij definitief mee kan strijden in de voorste geleden van de MXGP.

Op het technische en smalle circuit van Arco di Trento, gelegen aan de voet van de Dolomieten, kreeg De Wolf te maken met uitdagende omstandigheden. Na een vierde plaats in de kwalificatie begon hij sterk aan de wedstrijddag.

In de eerste manche zat De Wolf goed in de wedstrijd en reed hij in de top tien, totdat een valpartij in de tweede ronde roet in het eten gooide. Ondanks deze tegenslag herpakte hij zich knap en werkte hij zich terug naar een zevende plaats, waarmee hij belangrijke punten veiligstelde.

De tweede manche betekende een absoluut hoogtepunt. De Wolf pakte zijn eerste Fox Holeshot in de MXGP en leidde de wedstrijd in de openingsfase. Daarmee onderstreepte hij direct zijn snelheid en potentie op dit niveau. Gedurende de manche bleef hij voorin meestrijden en hield hij stand in de kopgroep. In een spannende slotfase kwam hij uiteindelijk als vierde over de finish, op minder dan een seconde van het podium.

Met een 7-4 score eindigde De Wolf als vierde overall, waarmee hij stijgt naar de achtste plaats in het wereldkampioenschap, op slechts twee punten van de zevende positie. Met opnieuw een sterk weekend en duidelijke progressie kan De Wolf met vertrouwen vooruitkijken. De snelheid is aanwezig en de aansluiting met de top wordt steeds kleiner.
Na een korte pauze richt hij zich nu op diverse Nederlandse wedstrijden en de volgende Grand Prix, de MXGP van Frankrijk in Lacapelle-Marival in het weekend van 23-24 mei.

Kay de Wolf: “Over het algemeen denk ik dat we veel positieve punten uit Trentino kunnen halen. In de eerste manche was de valpartij frustrerend, omdat ik me goed voelde en volop in de strijd zat, dus terugkomen naar de zevende plaats was belangrijk voor de punten. In de tweede manche was het pakken van de holeshot en het leiden van de eerste ronden in de MXGP een heel goed gevoel. Het laat zien dat de snelheid er is en dat we elke week vooruitgang boeken. Natuurlijk, als je zo dicht bij de kop zit, wil je meer dan een vierde plaats, maar om met die jongens te kunnen strijden en tot het einde mee te doen is iets waarop we kunnen bouwen. Ik heb het gevoel dat ik elke keer blijf leren in deze klasse en dit weekend heeft me veel vertrouwen gegeven.”

Kay de Wolf pakt eerste MXGP podium in Sardinie

Kay de Wolf van het Nestaan Husqvarna Factory Racing Team heeft  in het diepe zand van Riola Sardo zijn eerste MXGP-podium behaald. Dit resultaat kwam tot stand met een vierde plaats in de eerste manche en een derde plaats in de tweede manche.

De zesde editie van de Grand Prix van Sardinië maakte zijn reputatie volledig waar. Het 1750 meter lange circuit, gelegen dicht bij zee, werd gekenmerkt door diep strand zand en extreem zware omstandigheden.

De Wolf, die zich steeds beter aanpast aan de MXGP-klasse, liet gedurende het hele weekend progressie zien. Na een zevende plaats in de kwalificatie reed hij in de eerste manche een sterke wedstrijd en finishte hij als vierde, net naast het podium.

In de tweede manche was zijn optreden indrukwekkend. Na een incident bij de start viel hij terug tot in de achterhoede, maar de Nederlander begon aan een spectaculaire inhaalrace. Binnen enkele ronden zat hij alweer in de top tien en halverwege de wedstrijd vocht hij al mee in de top zes.

Met een hoog tempo en veel controle bleef De Wolf doorzetten tot in de slotfase. Een beslissende inhaalactie op Romain Febvre bracht hem in podiumpositie, waarna hij als derde over de finish kwam.

Met een 4-3 score in de manches eindigde hij als derde overall, goed voor zijn eerste MXGP-podium en stijgt hiermee naar de negende plaats in de WK-stand.

Met dit momentum reist Kay nu door naar het vasteland van Italië voor de volgende ronde: de MXGP van Trentino in Pietramurata op 19 april.

“Dit betekent heel veel voor mij. Sardinië is één van de zwaarste circuits waar we rijden en in de tweede manche was het begin echt lastig. Ik denk dat ik bijna laatste lag, maar in het zand kun je altijd andere lijnen vinden en ik bleef geloven dat ik terug kon komen. Elke ronde haalde ik rijders in en kwam ik beter in mijn ritme. Toen ik derde lag, gaf ik alles om het vast te houden. Mijn eerste MXGP-podium op deze manier, onder deze omstandigheden, is heel speciaal. Ik heb altijd graag in het zand gereden en dit voelt als een grote stap voor mij in deze klasse.”

Kay de Wolf maakt indruk in MXGP van Zwitserland

Kay de Wolf van Nestaan Husqvarna factory racing is tijdens de MXGP van Zwitserland net naast het podium geëindigd. Dit resultaat kwam tot stand met een vijfde plaats in de eerste manche en een vierde in de tweede manche.

Tijdens de derde ronde van het wereldkampioenschap kreeg Kay te maken met zware omstandigheden. Waar de kwalificatiedag nog droog verliep, zorgde hevige regen op zondag voor een ouderwetse, loodzware wedstrijd. Het circuit veranderde in een technisch en glibberig circuit. met kleverige klei op een harde, stenige ondergrond, temperaturen rond de vijf graden en een gure wind. Na een zesde plaats in de kwalificatie reed hij twee solide manches onder zware omstandigheden.

In de eerste manche werkte De Wolf zich van de zevende naar de vijfde plaats, onder andere met een mooie inhaalactie op Andrea Adamo, en hield hij een constant hoog tempo tot aan de finish.

In de tweede manche bouwde hij zijn wedstrijd opnieuw goed op. In ronde 14 schoof hij op naar de vierde plaats na een inhaalactie op Romain Febvre. Met nog twee ronden te gaan zat hij op slechts anderhalve seconde van Jeffrey Herlings in de strijd om de derde plaats. Ondanks een sterke eindsprint kwam hij net tekort en finishte hij als vierde, vlak naast het podium.

“Het was een heel zwaar weekend door de omstandigheden. De baan was enorm verraderlijk en veeleisend, vooral op zondag. Voor mij is een vierde plaats overall in pas mijn tweede MXGP, terwijl ik nog met mijn duim zit, iets om tevreden over te zijn. Ik leer elke keer als ik met deze jongens rijd en voelde me gedurende het weekend steeds comfortabeler. Het is natuurlijk jammer om het podium net te missen, maar er zijn veel positieve punten om mee te nemen en we blijven bouwen.”

Met deze prestatie eindigde de Husqvarna rijder als vierde overall en klimt hij van de 15e naar de 10e plaats in de WK-stand, na slechts twee MXGP-optredens.

Volgende week zal Kay van start gaan bij de Dutch Masters of Motocross in Heerde alvorens het wereldkampioenschap in het weekend van 11-12 april verder gaat in Italie tijdens de MXGP van Sardinië.

 

Kay de Wolf maakt positief debuut in het WK MXGP

Kay de Wolf van Nestaan Husqvarna Factory Racing maakte tijdens de MXGP van Andalusië een sterke rentree nadat hij door blessureleed de openingswedstrijd van het seizoen had gemist. Tevens was dit voor de Wolf zijn debuut in de MXGP klasse en wist het weekend met een zevende plaats af te sluiten.

Voor De Wolf betekende Andalusië een belangrijk moment. Na het missen van de seizoensopener in Argentinië door een duimblessure, keerde de voormalig MX2-wereldkampioen terug in competitie én maakte hij zijn volledige debuut in de MXGP-klasse.

Ondanks tegenslag op zaterdag, toen hij in de kwalificatie betrokken raakte bij een valpartij in de eerste bocht, stond de Nederlander zondag klaar voor zijn eerste Grand Prix in de koningsklasse. Tevens wist hij in de tijdtraining een scherpe derde tijd neer te zetten waarmee hij zijn potentieel liet zien.

In de eerste manche liet De Wolf direct zijn potentieel zien. Hij kwam als achtste door de eerste ronde en wist lange tijd in de top tien mee te draaien. In de slotfase moest hij vanwege pijn in zijn duim nog enkele plaatsen prijsgeven, waardoor hij als tiende over de finish kwam, maar het was een bemoedigend resultaat.

In de tweede manche bouwde De Wolf zijn wedstrijd goed op. Hij reed in het begin rond de dertiende plaats, klom vervolgens op naar de twaalfde positie en maakte in de tweede helft van de race verdere progressie. In ronde dertien bereikte hij de negende plaats, waarna hij in de laatste ronde nog een positie won en als achtste finishte.

Met deze resultaten eindigde De Wolf als zevende in het dagklassement, een zeer verdienstelijke start van zijn MXGP-carrière.

Kay kijkt nu vooruit naar de derde ronde van het wereldkampioenschap, die op 29 maart in het Zwitserse Frauenfeld wordt verreden.

“Eerlijk gezegd ben ik heel blij om weer te racen. Het zijn een paar lastige weken geweest door de blessure, dus alleen al weer aan de start staan en beide manches uitrijden voelt goed. Ik ben nog niet op 100%, maar ik voelde dat het elke keer beter ging als ik op de motor zat. De snelheid is er, ik heb alleen nog wat tijd en wedstrijdritme nodig. Al met al is dit een solide start van mijn MXGP-avontuur en we blijven vanaf hier verder bouwen.”